Hsb Brf. Heda, Nytorpsvägen 194, 585 73 Ljungsbro info@brfheda.se 0768-96 80 20

Återställande av vattenburen golvvärme -24

Föreningen har efter en syn av föreningens lägenheter upptäckt flertalet olovliga och/eller felaktiga påkopplingar på föreningens värmesystem.

Föreningen är ansvarig för att värmesystemet fungerar och ansvarar också för underhåll och reparationer av värmesystemet. Om en bostadsrättshavare önskar göra förändringar på värmesystemet krävs styrelsens tillstånd. Detta framgår av 37 § i föreningens stadgar.

Mot bakgrund av problem med värmetillförseln i föreningens lägenheter så ska vattenburen golvvärme tas ur bruk och att slangarna i golvet ska tömmas. Den vattenburna golvvärmen påverkar värmesystemet som då inte har kapacitet nog att förse alla lägenheter med värme. Detta medför i sin tur att föreningen inte uppfyller de krav som ställs på föreningen i egenskap av fastighetsägare.

Efter utförd kontroll av föreningens värmesystem har fel hittats i din bostad. Dessa fel behöver återställas omgående. Återställandet ska bekostas av dig i egenskap av bostadsrättsinnehavare.

Inre fond kan nyttjas av de som önskar det.

Föreningen har upptäckt följande fel i din lägenhet:

  • Radiatorn har kopplats bort
  • Vattenburen golvvärme har installerats

Dessa utgör tillståndspliktiga åtgärder som omgående måste återställas. Den vattenburna golvvärmen ska tas ur bruk och vattnet ska tömmas från slangarna i golvet. I stället ska en vattenburen radiator installeras för att hålla flödena i systemet i balans. När en ny radiator har installerats måste radiatorn justeras för optimal funktion.

Föreningen kommer erbjuda att återställande utförs av Stångå rörservice. Återställandet kommer bekostas av dig i egenskap av bostadsrättshavare. Om du väljer att anlita Stångå rörservice kommer föreningen direkt att få ett intyg på att återställandet är utfört på ett fackmässigt och korrekt sätt.

Det är också möjligt att på egen hand anlita en annan certifierad firma för att utföra arbetet. I sådant fall krävs en efterbesiktning för att verifiera att systemet har tömts på vatten och plomberats på korrekt sätt.

Föreningen behöver snarast, men senast den 2024-06-14, få besked från dig vilket av alternativen du önskar gå vidare med – egen hantering eller via Brf Heda och Stångå rörservice – via det digitala formuläret nedan. Samma datum gäller för blanketten om huvudnyckel.

Deadline för den boende vid önskan om egen hantering – ej via Stångå rörservice, sätts till 2024-09-30.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar från styrelsen för brf HSB Heda, info@brfheda.se och Stångå rörservice, mats.sjoblom@stangarorservice.se.


Digitalt formulär










    Föreningen kommer inte rikta något skadeståndskrav mot någon boende men är intresserade av att veta hur dessa installationer har uppkommit?

    Välj ett alternativ:

    Välj ett alternativ:

    OBS!
    Om du väljer att vi ska gå in med huvudnyckel måste du fylla i blanketten Medgivande för användning av huvudnyckel och lämna in den i vicevärdens brevlåda. Utskriven blankett kan även hämtas utanför vicevärdens kontor.





    Vänta tills "Tack för ditt meddelande. Det har nu skickats." visas efter att du har skickat in ditt svar!