Ekonomi
Inflation
Det som påverkar konjunkturen mest är de ökade priserna på mat, drivmedel och energi som i sin tur leder till räntehöjningar. De ökade priserna medför att vi har en hög inflation. Det betyder att värdet på pengar minskar. Det märks genom att priset på vanliga varor som vi ofta handlar är mycket dyrare nu än för bara några månader sedan vilket även påverkar oss.
Vi kan konstatera att föreningens ekonomi är fortsatt god.
Vi har sedan i augusti jobbat mycket med att försöka sänka våra driftkostnader och lyckats hålla ned vår förbrukning trotts höga priser. Priserna är fortsatt höga och vi fortsätter att hela tiden att följa alla ändringar som påverkar oss. Ökar våra driftkostnader så kommer det påverka månadsavgiften så därför vill vi fortfarande påminna om att du som boende kan påverka en hel del för att motverka ytterligare höjningar.
Sophanteringen
Vi betalar kilopris på våra hushållssopor. I dessa kärl hittas ofta allt möjligt som bör kunna sorteras eller lämnas in som deponi på Jägarvallens återvinningscentral. (Betong, burar, stekpannor, lampor mm). Våra sorteringskärl kostar bara per tömning så vik ihop så ryms mer och sortera bättre så försvinner många kilo.
Vatten/värme, tänk på att inte slösa med vatten med tex lång dusch eller bara låta vatten stå och rinna. Hur varmt behöver du inne? Du kan kanske sänka temperaturen någon grad utan att behöva frysa. Har du rum som du sällan använder? Sänk värmen lite mer där och se till att ni har tätat ordentligt.
Tänk på att våra gemensamma tvättstugor drar betydligt mycket mer energi än tvättmaskinen i egna bostaden. Försök att inte nyttja den mer än nödvändigt om ni inte har mycket tvätt.
Underhållsplan
Senaste tidens osäkerhet med stigande räntor och driftkostnader har gjort att vi har omprioriterat i vår underhållsplan. Vi skulle under 2022 påbörjat ett takbyte med brandcellsindelning och isolering, vilket vi avvaktat med tills i år. Vi har myndighets rekommendationer som gör att vi måste komma igång med arbetet. Men de höga räntorna gör att vi försöker klara kostnaden för detta med egna medel så långt det går utan att behöva låna upp förmycket och kanske uppdelat på 2-3år. I denna upphandling kommer vi även se över om solcellspaneler är ett alternativ för oss och vår drift.
Allt runt detta kommer att ta mycket tid och engagemang, men kommer också kunna bli positivt för oss alla.
Digital information
HSB kommer att bli mer digitala genom portalen Mitt HSB där du loggar in med ditt bank-id och där kan du hitta information kring ditt boende och handlingar, kallelser med mera.
Föreningen behöver alltså inte längre dela ut handlingar till alla hushåll så som till exempel kallelse och dagordning till föreningsstämma, enligt § 16 i stadgarna.
För de medlemmar som inte har tillgång till Mitt HSB är vår rekommendation att titta på
informationstavlan i Kvartersgård 2 för att få uppdaterad information och ta del av eventuell
dokumentation.
Syftet med det nya arbetssättet är att försöka göra processen säkrare och få bättre koll på
helheten. Eftersom allt arbete sker digitalt bidrar det nya upplägget till ett mer hållbart arbetssätt som även påverkar vår miljö positivt.
Även information från styrelsen i Heda kommer framöver att ske digitalt från vår Brf- mejl och till de som inte anslutit sig sker information på informationstavlan.
Information
Att delge alla medlemmar information är givetvis viktigt och det som bedöms vara intressant för medlemmarna sker via denna typ av informationsbrev för att vara öppna med vad som händer.
Tycker du som boende att du saknar någon information som skulle vara relevant så är du välkommen att höra av dig.
Vattenskador
Vi har haft ganska många vattenskador under en tid vilket kostar oss alla en hel del pengar. Man kan ju givetvis kanske inte rå för att detta händer MEN vi ser tyvärr för ofta att det beror på bristande kontroll/underhåll. Det är något som blir kostsamt för både boende och föreningen. Föreningen har nu som fastighetsägare i förebyggande syfte beställt vattenlarm till alla boende och skall installeras av entreprenör under diskbänken.
Se över alla dina kopplingar under diskbänk och badrum, golvbrunnar och kranar.
Har du ballofixer installerat till din diskmaskin, tvättmaskin mm.
Har du inte bytt yt-skydd på länge så är det kanske dags att göra det.
Att inte agera och ta tag i detta kan göra att man blir skadeståndsskyldig till föreningen för bristande underhåll och får då ta hela kostnaden för rivning och torkning.
Du kommer snart få en budningslapp om installation av vattenlarm i din bostad.
Kvartersgårdarna
Alla lekparker är nu renoverade och det som är på tur härnäst är ytorna runt våra kvartersgårdar. Men vi vill avvakta och se hur vår ekonomi utvecklar sig (enligt ovan nämnda anledningar) innan vi sätter igång med något, för det blir ett större projekt.
Info för utskrift
Last Uppdaterad: 2023-05-22 av Marie
Information om läget just nu
Ekonomi
Inflation
Det som påverkar konjunkturen mest är de ökade priserna på mat, drivmedel och energi som i sin tur leder till räntehöjningar. De ökade priserna medför att vi har en hög inflation. Det betyder att värdet på pengar minskar. Det märks genom att priset på vanliga varor som vi ofta handlar är mycket dyrare nu än för bara några månader sedan vilket även påverkar oss.
Vi kan konstatera att föreningens ekonomi är fortsatt god.
Vi har sedan i augusti jobbat mycket med att försöka sänka våra driftkostnader och lyckats hålla ned vår förbrukning trotts höga priser. Priserna är fortsatt höga och vi fortsätter att hela tiden att följa alla ändringar som påverkar oss. Ökar våra driftkostnader så kommer det påverka månadsavgiften så därför vill vi fortfarande påminna om att du som boende kan påverka en hel del för att motverka ytterligare höjningar.
Sophanteringen
Vi betalar kilopris på våra hushållssopor. I dessa kärl hittas ofta allt möjligt som bör kunna sorteras eller lämnas in som deponi på Jägarvallens återvinningscentral. (Betong, burar, stekpannor, lampor mm). Våra sorteringskärl kostar bara per tömning så vik ihop så ryms mer och sortera bättre så försvinner många kilo.
Vatten/värme, tänk på att inte slösa med vatten med tex lång dusch eller bara låta vatten stå och rinna. Hur varmt behöver du inne? Du kan kanske sänka temperaturen någon grad utan att behöva frysa. Har du rum som du sällan använder? Sänk värmen lite mer där och se till att ni har tätat ordentligt.
Tänk på att våra gemensamma tvättstugor drar betydligt mycket mer energi än tvättmaskinen i egna bostaden. Försök att inte nyttja den mer än nödvändigt om ni inte har mycket tvätt.
Underhållsplan
Senaste tidens osäkerhet med stigande räntor och driftkostnader har gjort att vi har omprioriterat i vår underhållsplan. Vi skulle under 2022 påbörjat ett takbyte med brandcellsindelning och isolering, vilket vi avvaktat med tills i år. Vi har myndighets rekommendationer som gör att vi måste komma igång med arbetet. Men de höga räntorna gör att vi försöker klara kostnaden för detta med egna medel så långt det går utan att behöva låna upp förmycket och kanske uppdelat på 2-3år. I denna upphandling kommer vi även se över om solcellspaneler är ett alternativ för oss och vår drift.
Allt runt detta kommer att ta mycket tid och engagemang, men kommer också kunna bli positivt för oss alla.
Digital information
HSB kommer att bli mer digitala genom portalen Mitt HSB där du loggar in med ditt bank-id och där kan du hitta information kring ditt boende och handlingar, kallelser med mera.
Föreningen behöver alltså inte längre dela ut handlingar till alla hushåll så som till exempel kallelse och dagordning till föreningsstämma, enligt § 16 i stadgarna.
För de medlemmar som inte har tillgång till Mitt HSB är vår rekommendation att titta på
informationstavlan i Kvartersgård 2 för att få uppdaterad information och ta del av eventuell
dokumentation.
Syftet med det nya arbetssättet är att försöka göra processen säkrare och få bättre koll på
helheten. Eftersom allt arbete sker digitalt bidrar det nya upplägget till ett mer hållbart arbetssätt som även påverkar vår miljö positivt.
Även information från styrelsen i Heda kommer framöver att ske digitalt från vår Brf- mejl och till de som inte anslutit sig sker information på informationstavlan.
Information
Att delge alla medlemmar information är givetvis viktigt och det som bedöms vara intressant för medlemmarna sker via denna typ av informationsbrev för att vara öppna med vad som händer.
Tycker du som boende att du saknar någon information som skulle vara relevant så är du välkommen att höra av dig.
Vattenskador
Vi har haft ganska många vattenskador under en tid vilket kostar oss alla en hel del pengar. Man kan ju givetvis kanske inte rå för att detta händer MEN vi ser tyvärr för ofta att det beror på bristande kontroll/underhåll. Det är något som blir kostsamt för både boende och föreningen. Föreningen har nu som fastighetsägare i förebyggande syfte beställt vattenlarm till alla boende och skall installeras av entreprenör under diskbänken.
Se över alla dina kopplingar under diskbänk och badrum, golvbrunnar och kranar.
Har du ballofixer installerat till din diskmaskin, tvättmaskin mm.
Har du inte bytt yt-skydd på länge så är det kanske dags att göra det.
Att inte agera och ta tag i detta kan göra att man blir skadeståndsskyldig till föreningen för bristande underhåll och får då ta hela kostnaden för rivning och torkning.
Du kommer snart få en budningslapp om installation av vattenlarm i din bostad.
Kvartersgårdarna
Alla lekparker är nu renoverade och det som är på tur härnäst är ytorna runt våra kvartersgårdar. Men vi vill avvakta och se hur vår ekonomi utvecklar sig (enligt ovan nämnda anledningar) innan vi sätter igång med något, för det blir ett större projekt.
Info för utskrift
Last Uppdaterad: 2023-05-22 av Marie
Digital information
HSB kommer att bli mer digitala genom portalen Mitt HSB där du loggar in med ditt bank-id och där kan du hitta information kring ditt boende och handlingar, kallelser med mera.
Föreningen behöver alltså inte längre dela ut handlingar till alla hushåll.
För de medlemmar som inte har tillgång till Mitt HSB är vår rekommendation att titta på informationstavlan i Kvartersgård 2 för att få uppdaterad information och ta del av eventuell dokumentation.
Syftet med det nya arbetssättet är att försöka göra processen säkrare och få bättre koll på helheten. Eftersom allt arbete sker digitalt bidrar det nya upplägget till ett mer hållbart arbetssätt som även påverkar vår miljö positivt.
Även information från styrelsen i Heda kommer framöver att ske digitalt från vår Brf-mejl.
Last Uppdaterad: 2023-05-22 av Marie
El och Energi
Vi står inför en kostsam vinter. Som du säkert har läst så beräknas skenande elpriser och eventuellt planerade avbrott av elnätet. Elpriset kan fyrdubblas eller mycket mer och utöver detta en hög inflation. Det är troligt att det påverkar din månadsavgift. Om eller hur mycket månadsavgiften måste höjas beror på elpriserna och hur sparsamma vi kan vara med energin. Vi vill förbereda dig som boende, så att du kan planera och agera efter det och känna att du har fått information!
Gemensamt
Vi får alla hjälpas åt med att hålla ner våra gemensamma driftkostnader för att begränsa höjningen av månadsavgiften för dessa kostnader.
Kostnaden för fjärrvärme och vatten är föreningens överlägset största driftskostnad. Den belastar oss alla och det är viktigt att alla medlemmar hjälps åt att hålla dessa kostnader nere. Det finns flera saker att tänka på för att minska vår energianvändning och därmed kostnaden. Nedanstående tips är hämtade från energimyndighetens hemsida. Om du vill veta mer rekommenderas deras hemsida.
Publicerad: 2022-06-30 av Marie
Sommarstängt
Kontoret har sommarstängt och öppnar igen torsdag den 25/8.
Ni kan som vanligt nå oss via mejl info@brfheda.se eller telefonnummer 0768-96 80 20 (tala in ett meddelande, vi lyssnar av med jämna mellanrum), eller lägg en lapp om ditt ärende i vår vita brevlåda utanför vicevärdskontoret.
Påminner om att vi har fastighetsjour hos Securitas på telefonnummer 010-470 52 22.
Ni kan även själva gå in på vår hemsida och ansöka om inre fond, samt göra en felanmälan eller hitta annan information.
Önskar er alla en skön sommar!
Publicerad: 2022-03-01 av Marie
Vicevärdskontoret öppnar
Vicevärdskontoret öppnar åter igen 10 mars 18.00-19.00.
Öppet torsdagar 18-19 jämna veckor.
Last Uppdaterad: 2022-01-13 av Marie
Höjda restriktioner
På grund av ökad smittspridning av covid samt höjda restriktioner kommer vicevärdskontoret stängas tillsvidare. Ni kan fortsatt nå oss via mejl, tfn eller lägga ditt ärende i den vita brevlådan.
Vicevärdskontoret kommer att ha stängt tillsvidare.
Ni kan kontakta oss via mejl info@brfheda.se
Brådskande ärenden Tfn 0768-96 80 20, för återkoppling måste meddelande pratas in på telefonsvararen.
Publicerad: 2021-12-17 av Marie
God Jul & Gott Nytt År
Powered By EmbedPress
Last Uppdaterad: 2021-11-26 av Marie
Ditt parkeringstillstånd är på väg att löpa ut!
Alla som har en P-plats flyttas per automatik över till den nya plattformen, och kommer/har redan har fått ett mail med ett nytt avtal som man måste logga in och bekräfta.
Har du inte fått något mail, kolla i din skräppost eller papperskorg om de av misstag kastat det.
Länken att logga in på: Securitas Sverige AB
Om någon behöver mer hjälp, eller saknar bank-ID kan maila till parkering@securitas.se
Med vänlig hälsning
Mattias Tegnér
Parkeringskoordinator Region Mitt
Affärsområde Parkering
____________________________________________________________________________
SECURITAS SVERIGE AB
Besöksadress: Attorpsgatan 21
Postadress: Box 2035, 582 02 LINKÖPING
Telefon: 010 – 470 26 60
E-post: mattias.tegner@securitas.se
Webb: www.securitas.se
Last Uppdaterad: 2021-10-22 av Marie
Öppnar vicevärdskontoret
Från och med idag den 21/10 öppnar vi upp vicevärdskontoret.
Öppettider torsdagar jämn vecka klockan 18:00 – 19:00.
Välkomna!
Publicerad: 2021-03-29 av Marie
Grusupptagning
Grusupptagning i området är beräknat att ske under vecka 14
SÖK INNEHÅLL
AKTUELLT
KONTAKT
BRA ATT VETA
EXTERNA LÄNKAR
NYHETSBREV
Fyll i ditt namn och E-post, så får du automatiskt meddelande när nya inlägg gjorts på hemsidan.Kontrollera inställningar för skräppost om du har problem med att ta emot e-post från hemsidan.